سنسور دود

 

سنسور دود

سنسور دود


مزیت های سنسور دود در خانه!

در خانه های هوشمند و همچنین خانه های تازه ساز سنسورد دود یا سیستم هشدار آتش یا اعلام حریق تعبیه میشود.سنسور دود در خانه می تواند برای شما آرامش و اطمینان را به ارمغان بیاورد همانطور که می دانید حوادث آتش سوزی می تواند در هر زمان از روز اتفاق بیفتد. انجمن ملی حفاظت از آتش سوزی توصیه می کند که در هر اتاق خواب سنسور دود نصب کنید تا از بروز خسارات زیاد هنگامسنسور دود جلوگیری شود. هشدارهای دود در انواع مختلفی وجود دارد که می توانید برای امنیت خانه خود از آن ها استفاده کنید.

نصب و نگه داری سنسور دود

برای کارکرد باید به منبع تغذیه ای مانند برق منزل شما متصل شود و برای نصب موفقیت آمیز نیاز به سیم کشی مناسب دارد. از طرف دیگر، نوع دیگری از این سنسور وجود دارد که با ترموستات باتری می تواند به راحتی نصب شود. ممکن است فقط یک دقیقه طول بکشد تا در اتاق های مورد نظرنصب شود.

تعمیر و نگهداری هشدارهای دود با باتری عمدتا بر روی تعویض باتری متمرکز است. با این حال ، شما باید این کار را به طور منظم انجام دهید تا عملکرد هشدارها به مشکلی بر نخورند و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. در همین حال، قبل از انجام کارهای تعمیر و نگهداری سنسور دود، باید مطمئن شوید که جریان اصلی برق خاموش است. جدا از هشدار، سیم کشی این سنسور ها نیز باید توسط یک تکنسین حرفه ای بررسی شود.

سنسور های دودی که به منبع تغذیه متصل می شوند، بیشتر قابل اطمینان هستند. هنگامی که زنگ هشدار به صدا درمی آید، تا خاموش شدن متوقف نخواهند شد. در صورت قطع برق، آنها دارای پشتیبان باتری برای کار مداوم هستند. آلارم دود باتری فقط به باتری بستگی دارد. ضعف باتری ها به معنای عملکرد کند این سیستم است. مدت زمانی که زنگ خطر به صدا در می آید به میزان ماندگاری باتری بستگی دارد.

هشدارهای دود باید طبق دستورالعمل های سازنده نگهداری شوند. هشدارهای دود را حداقل یک بار در ماه با استفاده از دکمه تست امتحان کنید. اطمینان حاصل کنید که همه افراد در خانه صدای زنگ خطر دود را درک می کنند و می دانند چگونه به آن پاسخ دهند.

دستورالعمل های سازنده را برای تمیز کردن سنسور دود دنبال کنید تا هشدارهای دود به خوبی کار کنند. دستورالعمل ها در دفترچه آن موجود است یا می توانید از طریق اینترنت پیدا کنید. سنسور دود با باتری های 10 ساله غیر قابل تعویض طوری طراحی شده اند که تا 10 سال موثر باقی می مانند. اگر زنگ هشدار، هشدار می دهد که باتری کم است، بلافاصله باتری کل سنسور های دود را تعویض کنید. سنسور دود که با باتری کار می کنند دیگر حداقل سالی یک بار به یک باتری جدید احتیاج دارند. اگر زنگ هشدار آنها به صدا در می آید، هشدار می دهد که باتری کم است، فوراً باتری را تعویض کنید.

سنسور دود


نحوه استفاده از سنسور دود

هشدارهای دودی را انتخاب کنید که دارای برچسب آزمایشگاه و استاندارد شناخته شده باشند. دزدگیرهای دود را در داخل هر اتاق خواب و در هر سطح از خانه، از جمله زیرزمین نصب کنید.دزدگیرها را در اتاق نشیمن یا نزدیک راه پله به سطح بالا یا هر دو مکان نصب کنید.

دزدگیرهای دود نصب شده در زیرزمین باید روی سقف نصب شوند. دزدگیرهای دود باید حداقل 10 فوت (3 متر) با فاصله از دستگاه پخت و پز نصب شوند تا هشدارهای دروغین هنگام پخت و پز به حداقل برسد. سنسور دود را روی دیوارها یا سقف ها ی بالا نصب کنید (به یاد داشته باشید، دود بلند می شود). دزدگیرهای دیواری باید بیش از 12 اینچ از سقف فاصله نداشته باشند.

هشدارهای دود را در نزدیکی پنجره ها، درب ها نصب نکنید که ممکن است در عملکرد آنها تداخل ایجاد کند. هرگز سنسور دود را رنگ نکنید. وجود رنگ، برچسب یا سایر تزئینات می تواند هشدارها را از کار بیاندازد. برای داشتن بهترین حفاظت، همه دزدگیرهای دود را بهم متصل کنید. وقتی یک زنگ دود به صدا در می آید همه آنها به صدا در می آیند. اتصال متقابل را می توان با استفاده از سیم کشی یا فن آوری بی سیم انجام داد.

هنگام نصب دزدگیرهای بهم پیوسته، مهم است که همه دزدگیرها از یک برند سازنده باشند. اگر هشدارها سازگار نباشند، ممکن است هشداری به شما ندهند. آلارم دود دو نوع است – یونیزاسیون و فوتوالکتریک. هشدار دود یونیزاسیون به طور کلی بیشتر در برابر آتش سوزی واکنش نشان می دهد و دزدگیر دود فوتوالکتریک به طور کلی در برابر دود پاسخ می دهد. برای بهترین حفاظت پ، هر دو نوع آلارم یا آلارم یونیزاسیون-فوتوالکتریک ترکیبی، که به عنوان آلارم دود سنسور دوگانه نیز شناخته می شوند ، توصیه می شود.

سنسور دود


انواع سنسور دود

دو نوع اساسی سنسور دود غیر فعال وجود دارد: فوتوالکتریک (نوری) و یونیزاسیون (فرایند فیزیکی). ترکیبی از دو نوع زنگ خطر (هشدار دود سنسور دوگانه) برای حداکثر محافظت در برابر آتش سوزی سریع و آتش سوزی کند است.

دزدگیرهای ترکیبی دود و گرما و دزدگیرهای ترکیبی دود و مونوکسیدکربن نیز وجود دارند. یک آشکارساز فوتوالکتریک با ورود دود به محفظه ردیاب، باعث پراکنده شدن ناگهانی نور و ایجاد هشدار می شود. آشکارسازهای دود فوتوالکتریک به طور متوسط ​​15 تا 50 دقیقه سریعتر نسبت به هشدارهای یونیزاسیون در مرحله اولیه و دود، قبل از شعله ور شدن، آتش هشدار می دهند. می توان آنها را در نزدیکی آشپزخانه ها نصب کرد.

آشکارساز دود فوتوالکتریک


سنسور دود فوتوالکتریک، از نوع سنسور چشم الکترونیکی می باشد .
این نوع سنسور بایستی به سقف اتصال داشته باشد زیرا مسیر حرکت دود به سمت بالا و سقف است. آتش موجب به وجود آمدن گازهای داغ می‌شود و از آنجا که چگالی (تراکم) این مواد کمتر از هوای معمولی است، پس سبک تر هستند و بالاتر از هوا قرار می‌گیرند و خود به خود به سمت آشکارساز می روند.


سنسور دود در اطراف خود شکاف‌هایی دارد که به محفظه اصلی تشخیص دود وصل میشود. یک پرتوی نوری مادون قرمزبه صورت نامرئی از یک دیود تابش نور (LED) در داخل این محفظه شلیک می‌شود. این محفظه شامل یک فوتوسل است. فوتوسل یک ردیاب الکترونیکی است که در زمان تابیدن نور بر روی آن، برق به وجود می آورد.

دزدگیرهای دود یونیزه به ذرات ریز دود بسیار حساس هستند و معمولاً حدود 30 تا 90 ثانیه سریعتر نسبت به دزدگیرهای دود فوتوالکتریک به آتش های شعله ور پاسخ می دهند، اما به آتش های دودزا نیز پاسخ نمی دهند. اگر خیلی نزدیک به آشپزخانه یا پارکینگ نصب شوند بسیار کارساز می شوند.

دزدگیرهای یونیزاسیون مقدار کمی ماده رادیواکتیو را بین دو صفحه دارای بار الکتریکی حمل می کنند که باعث یونیزه شدن هوا و جریان یافتن بین صفحات می شود. وقتی دود وارد محفظه می شود، جریان یون ها را مختل می کند، بنابراین جریان را کاهش می دهد و زنگ خطر را فعال می کند.

برای جلوگیری از غیرفعال شدن آنها باید نوع مناسب دتکتور دود نصب شود زیرا گرد و غبار یا میعان آنها را به طور کاذب خاموش می کند. در مکان های حساس که احتمال آتش سوزی بالا می باشد در این صورت باید یک آشکارساز مناسب تر مانند سیستم اشعه ماورا بنفش یا مادون قرمز که توسط ذرات تحریک نمی شود، نصب شود.

سنسور دود


آشکارسازهای دود دمنده

تعداد زیادی از آشکارسازهای دود دمنده (ASD) در بازار به عنوان سنسور دود وجود دارد فن آوری های پیشرفته تر، بسیار حساس، که تشخیص هشدار زودتر را ارائه می دهند و به عنوان بخشی از حفاظت از آتش فعال استفاده می شوند. سیستم های ASD با کشیدن هوا از هر اتاق از طریق لوله های کوچک و انعطاف پذیر کار می کنند. سپس هوا تجزیه و تحلیل می شود زمانی که حضور ذرات دود را در یک روند مداوم شناسایی کند.

از آنجا که آنها به جریان هوای اتاق متکی نیستند، بنابراین می توانند دود را حتی قبل از اینکه دیده شود تشخیص دهند.

سیستم های آسپیراسیون به طور گسترده ای در موقعیت های چالش برانگیز مانند مناطقی که قابل اشتعال است، در آنجا که تراکم هوا وجود دارد، یا در مواردی که نیازمند تشخیص خیلی زود هستیم، ترجیح داده می شوند.

سیستم های VESDA (دستگاه تشخیص دود خیلی زود)، نام تجاری Honeywell ASD های پیشرفته مبتنی بر لیزر هستند که هشدار قبل از آتش سوزی را می دهند. آنها در مناطقی که حساسیت به دود زیاد و دسترسی آسان به آنها لازم است مانند اتاق کامپیوترو ساختمانهای با سقف بلند مانند انبارها و کارخانه ها مفید هستند، زیرا آشکارسازها برای اهداف نگهداری می توانند در سطوح قابل دسترسی قرار گیرند.

جدیدترین نوع ردیاب دود هوشمند ردیاب دود پرتو نوری مادون قرمز با کمک لیزر است که در کمتر از یک دقیقه به شما هشدار می دهند. آنها برای محافظت از فضاهای بزرگ تجاری و عمومی مانند تئاترها، مراکز خرید و مراکز ورزشی با نورگیرهای بزرگ، سقف های بلند یا مسائل مربوط به تراکم استفاده می شوند.

دزدگیرهای گرما

هشدار دهنده های حرارتی افزایش دمای ناشی از آتش سوزی را تشخیص می دهند و نسبت به دود حساس نیستند. آنها برای استفاده در آشپزخانه، پارکینگ یا اتاقهای گرد و غبار مناسب هستند اما نباید تنها وسیله برای تشخیص آتش باشند.

هشدارهای مجهز به شبکه اصلی باید توسط یک متخصص برق یا متخصص نصب واجد شرایط نصب شوند. نصب دزدگیرهای خانگی بسیار آسان است زیرا نیازی به سیم کشی نیست، اما باید آنها را به درستی نصب و نگهداری کنید و مرتباً بررسی کنید.

عمر آشکارسازهای دود حدود هشت تا 10 سال است. ردیاب ها باید به صورت دوره ای و به صورت ایده آل هفته ای یک بار بررسی شوند و باتری ها در صورت لزوم، حداقل سالی یک بار، عوض می شوند. ردیاب دود سیم کشی می تواند 10 سال دوام داشته باشد.

البرز صنعت مبنا مشاور ، طراح ، تامین کننده و مجری انواع سیستم های اتوماسیون خانگی ، تجهیزات کنترل تردد ، خانه های هوشمند و حفاظت پیرامونی

برای ارتباط با مشاورین و متخصصین با این شماره تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس:44053033-021

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

G-bat

دربازکن وی تو اتوماتیک

موانع اتوماتیک یا راهبند